Articole

Dezinfectia si sterilizarea instrumentarului stomatologic, pas cu pas

dezinfectia-si-sterilizarea-instrumentarului-stomatologic-pas-cu-pas

Atunci când vine vorba despre despre procesul de igienă și sterilizare, despre menținerea acestuia la cele mai înalte standarde, trebuie respectat cu strictețe protocolul privind dezinfecția și sterilizarea instrumentarului stomatologic.

Etape ale dezinfectiei si sterilizarii instrumentarului medical in cabinetele de stomatologie:

  1. Pre-dezinfecția – reduce încărcătura microbiană și evită uscarea agenților contaminanți pe instrumente; în plus, protejează personalul medical și facilitează următoarele etape de curățare. Această etapă presupune imersarea instrumentarului într-o cuvă cu capac (pentru intrumentarul mare) sau o cutie cu sită (în cazul intrumentarului mic), folosindu-se un detergent dezinfectant de nivel (cel puțin) mediu. Se recomandă evitarea soluțiilor cu efect coroziv, dar și a produsele ce conțin aldehide.
  2. Clătirea
  3. Curățarea mecanică  – se poate realiza manual, ultrasonic sau automatizat (cu ajutorul unor mașini de curățare).
  • manual – curățarea se realizează prin utilizarea unor perii adecvate, ca formă și mărime, instrumentarului vizat, într-o tăviță cu detergent-dezinfectant de nivel cel puțin mediu, insistându-se mai ales asupra zonelor care rețin o mai mare încărcătură microbiană, cum sunt lamele frezelor. Trebuie să se țină cont de faptul că această metodă prezintă un mai mare risc de înțepare, astfel că este obigatoriu, din punct de vedere al siguranței operatorului, ca operațiunea să nu se realizeze fără ca acesta să poarte mănuși groase, mască și ochelari de protecție.
  • ultrasonic – curățarea ultrasonică este potrivită mai ales pentru instrumentarul mic, realizându-se astfel:  într-o cuvă ultrasonică, se folosește detergent enzimatic (caz în care este obligatorie dezinfecția finală) sau detergent de nivel cel puțin mediu, în vederea imersării instrumentelor, care trebuie să fie acoperite complet de lichid, să nu fie înghesuite și să nu atingă pereții cuvei. Soluția de imersare va fi înlocuită zilnic sau mai des.
  • automat – fiind cea mai populară metodă de curățare a instrumentarului stomatologic, curățarea automată presupune utilizarea unor mașini automatizate, fiind eliminate, astfel, riscurile asociate curățării manuale. Se vor respecta cu strictețe indicațiile producătorului.

4. Curățarea finală precede curățarea manuală sau pe cea ultrasonică, nu și pe cea automată (caz în care instrumentele ies deja limpezite și uscate).

5. Dezinfecția finală – pentru instrumentarul autoclavabil curățat manual sau ultrasonic cu detergent enzimatic, această etapă se realizează într-o cuvă cu capac, folosindu-se un dezinfectant de nivel cel puțin mediu. În cazul instrumentarului ce a fost curățat și dezinfectat automat sau ultrasonic, această etapă nu mai este necesară. Instrumentarul termolabil necesită o dezinfecție de nivel înalt. În acest sens, se recomandă optarea pentru achiziționarea de instrumentar autoclavabil.

6. Uscarea și inspecția – prespune folosirea de prosoape curate, de unică folosință, jet de aer comprimat sau mașini de uscare. Uscarea și inspecția nu mai sunt necesare în cazul instrumentarului procesat în mașini automate. Piesele de instrumentar deteriorate vor fi aruncate (ex: freze tocite). În cazul în care se observă diverse reziduuri (ex: ciment), se reia curățarea manuală.

7. Lubrefierea – se realizează doar la nevoie și presupune folosirea unui spray lubrefiant sau a unor dispozitive de curățare/lubrefiere, în cazul turbinelor, pieselor de cot etc.

8. Ambalarea – trusele și instrumentarul chirurgical se ambalează în pungi de hârtie-plastic și se sigilează, instrumentarul divers se plasează în casolete metalice inscripționate, iar acele și frezele se ambalează individual în pungi de hârtie-plastic sau se pregătesc chituri pentru diferite tipuri de manopere.

9. Sterilizarea – se realizează în autoclav, B sau S, fiind de preferat utilizarea ciclului prion: 134 grade C, 18  minute. Pe casolete, vor fi notate data, ora și semnătura persoanei care a făcut sterilizarea, pe hârtia-indicator aplicată. Pe pungi, se notează data sterilizării/expirării. Pentru instrumentele ambalate în pungi sigilate, durata sterilității este de 2 luni, cu condiția menținerii integrității ambalajului. Pentru instrumentele ambalate în cutii metalice perforate, durata menținerii sterilității este de 24 de ore, în condițiile în care cutia rămâne închisă.

La fiecare ciclu de sterilizare, pentru autoclavele fără diafragmă, se urmăresc constant temperatura și presiunea și se notează în caietul de sterilizare. Pentru cele cu raport printat, aceste date se analizează și se atașează registrului de evidență al sterilizării.

Controlul sterilizării trebuie să se realizeze zilnic, cu ajutorul benzilor de sterilizare și a indicatorilor încorporați în pungile de serilizare. De asemenea, se realizează un control după fiecare reaparație, dar și un control trimestrial, ambele presupunând folosirea de teste Bowie&Dick.

0 Comments
Share

admin

Reply your comment: