Articole

Cele 7 lucruri pe care pacienții le așteaptă de la medicul lor (sau de ce pacienții aleg un medic în defavoarea altuia)

cele-7-lucruri-pe-care-pacientii-le-asteapta-de-la-medicul-lor-sau-de-ce-pacientii-aleg-un-medic-in-defavoarea-altuia

Relația doctor-pacient merge dincolo de stabilirea unui diagnostic și tratarea bolii în conformitate cu diagnosticul pus. Indubitabil, această parte este esențială, însă crearea unei legături mai profunde are o semnificație aparte pentru pacient, faptul că te percepe ca pe un partener în lupta pe care o duce înseamnă foarte mult pentru starea de bine a acestuia, pentru psihicul lui (pentru că, nu-i așa, stresul este cel mai mare dușman al corpului nostru).

Cum faci trecerea de la medic la partener în sănătate, cum se formează această relație și de ce unii pacienți aleg un specialist în defavoarea altuia poți afla din lista pe care am creat-o bazându-mă chiar pe răspunsurile pacienților (culese în urma unui sondaj de opinie realizat de către PwC’s Health Research Institute) dar, mai ales, pe bucăți de povești din online ale pacienților cu privire la experiențele plăcute sau mai puțin plăcute din cabinetul medicului.

Astfel, printre lucrurile pe care pacienții le așteaptă (și le merită) din partea ta, se numără:

Transparența – deloc suprinzător, pacienții așteaptă transparență din partea medicului căruia au ales să îi solicite serviciile. Nu te feri să reconoști atunci când nu reușești să găsești un răspuns anumitor probleme cu care pacienții se prezintă în cabinetul tău. Aceștia sunt în măsură să înteleagă faptul că ești om și tu și este posibil să nu ai toate răspunsurile pe moment, că este posibil ca problema cu care ți se adresează să te depășească din punct de vedere al incompatibilității cu specializarea ta. Împărtășește opinia pe care ți-ai format-o în legătura cu sursa simptomelor pe care le acuză pacientul și recomandă-i un alt specialist, în cazul în care consideri că aceasta este soluția optimă. Cei mai mulți oameni se plâng de faptul că este greu să găsești un medic bun, astfel că recomandarea venită din partea ta va fi cât se poate de apreciată.

Ascultarea activă – atunci când un pacient pleacă din cabinetul tău, ce senzație crezi ca îi lași? Senzația că a fost prezent în cadrul unui dialog sau spectator al unui discurs? Ascultarea activă se traduce în abilitatea de a asculta cu atenție informațiile pe care interlocutorul le transmite, astfel încât să fii în măsură a-i oferi un feedback. Pacienții au nevoie să se simtă auziți, înțeleși. Nu pleca de la premisa că simptomele unei anumite afecțiuni îți sunt familiare, astfel că nu ai nevoie de detalii din partea pacientului. Aroganța este respingătoare pentru oricine. Lasă-l să se descarce, se va simți mai bine iar tu poți afla informații valoroase. Pentru a-i întări acestuia convingerea că fost ascultat, incearcă să faci un mic rezumat al informațiilor pe care ți le-a transmis.

Încrederea – acest aspect este esențial în dezvoltarea unei relații fructuoase medic-pacient și decurge, cu precădere, din capacitatea de a asculta activ. Dacă ai această abilitate, pacientul se va simți confortabil să îți dezvăluie fiecare aspect legat de sănătatea lui care îl poate îngrijora la un moment dat, chiar și atunci când este vorba de subiecte sensibile/percepute de către acesta ca fiind jenante.

Parteneriatul – pacienții vor să fie implicați în procesul de luare a deciziilor cu privire la schema de tratament/pașii care trebuie urmați în vederea recuperării. Adu-le la cunoștință toate opțiunile de tratament, precum și rezultatele probabile ale fiecărei opțiuni. În cele mai multe cazuri, aceștia vor urma, oricum, recomandarea ta, însă este important să îi faci să se simtă implicați într-un proces ce vizează, până la urmă, corpul lor, viața lor.

Îngrijire dincolo de stimulentele financiare –  subtitlul este grăitor și cuprinzător; pacienții doresc să fie siguri că primesc îngrijirea potrivită, atât ei cât și cei dragi, fără ca stimulentele financiare să fie factorul care face acest lucru posibil.

Comunicare eficientă – termenii medicali pot fi complicați pentru un om care nu a studiat medicina. Un om bolnav și îngrijorat va înțelege cu atât mai puțin ceea ce încerci să îi transmiți, dacă nu te adaptezi lui, interlocutorului. Arată empatie, nu reduce discuția la o înșiruire de termeni medicali din care pacientul nu înțelege mai nimic. Comunicarea empatică te va pune în sintonie cu pacientul; acesta va simți, în urma discuției cu tine, că problemele i-au fost înțelese. De asememenea, pentru a te face mai bine înțeles, ajută să furnizezi pacientului explicații scrise cu privire la diagnostic și la schema de tratament.

Respect – dacă pacientului îi este sete, oferă-i un pahar cu apă; dacă îi este frig, oferă-i ceva cu care să se acopere; dacă se simte copleșit de emoții, oferă-i un moment de reculegere. Dacă nu răspunzi acestor nevoi umane de bază, amenajarea impresionantă a spațiului și echipamentul de ultimă generație nu îți vor servi la nimic. Acest aspect se extinde inclusiv la personalul medical pe care îl ai în subordine. Asigură-te că aceștia tratează pacienții cu compasiune și demnitate.

De asemenea, trebuie să ai în vedere faptul că pacienții sunt dispuși să aștepte, atât timp cât întâlnirea  va merita așteptarea. Pacientul nu va fi atât de deranjat de faptul că a trebuit să aștepte 30 de minute pentru întâlnirea cu tine, cât va fi de faptul că nu i-au fost indeplinite așteptările. Nu îți lăsa pacienții să aștepte minute în șir, pentru ca mai apoi să le acorzi nu mai mult de 5 minute din timpul tău. Îi vei face să se simtă ignorați și vor percepe atitudinea ta ca fiind lipsită de respect.

 

0 Comments
Share

admin

Reply your comment:

Your email address will not be published. Required fields are marked *