Articole

Cum să comunici eficient cu pacienții

cum-sa-comunici-eficient-cu-pacientii

Felul în care comunici cu pacienții care trec pragul cabinetului tău are o importanță deosebită în decizia lor de a reveni și, mai mult, de a te recomanda cu inima deschisă și altor persoane (pentru că, nu-i așa, recomandarea este cea mai bună formă de marketing).

Mai departe de calitatea actului medical și de serviciile ireproșabile pe care le oferi, fiecare om, cu atât mai mult în postura de pacient, are nevoie să se simtă ascultat și înțeles, astfel că modalitatea în care înțelegi să comunici cu fiecare pacient în parte se va răsfrânge asupra imaginii tale de profesionist, asupra cabinetului tău.

În acest sens, pentru a-ți perfecționa abilitățile de comunicare, este suficient să ții cont de câteva aspecte ce țin atât de comunicarea verbală, cât și de cea non-verbală, dar mai ales de abilitatea de a asculta în mod activ.

  1. Ascultă cu atenție ceea ce pacientul are de transmis cu privire la simptomele manifestate. Încearcă să determini care sunt sentimentele acestuia cu privire la problema respectivă, precum și așteptările asociate vizitei în cabinetul tău.
  2. Evită să desființezi din start presupunerile lui și să începi să expui direct concluziile tale. Pentru a-i arăta că a avut parte de toată atenția ta, că rezonezi cu el, fă un scurt rezumat al informațiilor pe care ți le-a transmis. În acest fel, îl vei face să se simtă ascultat și, în plus, acesta va avea ocazia de a rectifica o eventuală neînțelegere.
  3. Adaptează-ți vocabularul în funcție de pacient. Informațiile care sunt cât se poate de simplu de înțeles pentru tine, un profesionist în domeniu, îl pot debusola pe pacientul căruia termenii folosiți de tine îi sunt străini. Pune întrebări simple și caută să pui în evidență cele mai importante idei, dat fiind că pacientul va reține doar esențialul dintr-o paletă vastă de informații “greu de digerat”.
  4. Dă dovadă de empatie. În acest fel, vei intra în sintonie cu pacientul, iar acesta va simți că, într-adevăr, problemele și fricile i-au fost înțelese.
  5. Ai răbdare. Chiar dacă sala de așteptare s-a umplut până la refuz și timpul te presează, permite-i pacientului să își rezerve un moment de reculegere dacă situația o cere.
  6. Exprimă-ți disponibilitatea pentru a fi contactat ulterior de pacient în vederea oferirii de informații suplimentare.

Pentru ca actul comunicării să fie unul corect și complet, comunicarea verbală va trebui să fie însoțită de cea non-verbală, așa cum spuneam: este vorba despre o simplă atingere pe umăr care să exprime empatie, căldură; mici gesturi, poziția corpului și chiar și a ochilor (privirea trebuie să fie la același nivel cu cea a pacientului sau mai jos, în cazul în care acesta este deranjat de ceva sau foarte afectat).

Cel mai important, trebuie să fii dispus să auzi, să asculți cu atenție și să analizezi cu atenție informațiile care îți sunt transmise pentru a fi în măsură să oferi un feedback pacientului. Aceasta este definiția ascultării active – un element de care nu te poți lipsi atunci când vine vorba despre o comunicare medic-pacient eficientă.

 

0 Comments
Share

admin

Reply your comment:

Your email address will not be published. Required fields are marked *