Articole

D-ale stomatologilor: cum să abordezi corect pacienții copii

d-ale-stomatologilor-cum-sa-abordezi-corect-pacientii-copii

Indubitabil, te-ai aflat de multe ori în situația de a trata un copil. Știi, din experiență, că trebuie să acorzi o atenție deosebită elementelor de psihologie a copilului, să îl calmezi, să transformi experiența într-una pozitivă pentru cel mic, astfel încât să poți lucra la parametri optimi și să poți asigura eficiența lucrărilor realizate.

De asemenea, dacă ești la început de drum și încă nu ai avut ocazia de a te familiariza cu astfel de situații, prezentul articol te poate îndruma în acest sens.

Primul pas spre realizarea acestui deziderat constă în colaborare. Este necesar să formezi o echipă cu părintele însoțitor și să lucrați împreună pentru a reduce teama și anxietatea micului pacient, care se plasează la cote mult mai înalte decât în cazul adulților.

Cu o sensibilitate crescută la stimulii fizici, copii cu vârsta de până la patru ani nu fac diferența între durere și simpla presiune, astfel că vor riposta fie și la simpla atingere a medicului, pe care îl asociază, în general, cu durerea fizică, perturbându-ți, astfel, munca.

Este important, în acest caz, să te ghidezi după limbajul trupului, fâstâceli, expresii faciale. Chiar dinaintea așezării pe scaunul de tratament, copilul trebuie să perceapă întreaga experiență ca pe un joc, o experiență distractivă. Creionează rapid o poveste anterior începerii tratamentului, poveste în care părinele îți va fi complice. De pildă, îi poți povesti despre cum un personaj de poveste (îndrăgit de copii la momentul respectiv) ți-a fost pacient, cât de mult i-a plăcut și despre cum a promis că o să revină (în felul acesta, cel mic va aștepta cu drag următoare vizită, poate-poate se va întâlni cu personajul lui preferat).

Desigur, este importantă atitudinea întregului personal medical, dar mai ales a părintelui, care ar trebui să îl pregătească pe cel mic încă dinaintea venirii la cabinet.

Pentru a îmbunătăți calitatea comunicării cu cei mai mici dintre pacienți, există diverse tactici ce țin de psihologie.

Una dintre cele mai populare astfel de tehnici este cea denumită sugestiv „explică-arată-execută” (eng. tell-show-do). Aceasta presupune oferirea unor detalii cu privire la procedură, pas urmat de o demonstrație cât mai animată a acesteia, pentru ca apoi să se treacă la realizarea tratamentului propriu zis. Scopul adoptării acestei metode este de a-l familiariza pe micul pacient cu diverse aspecte legate de prezența sa în cabientul tău.

O altă tehnică, de asemenea foarte cunoscută, este cea a comunicării non-verbale, care merge mână în mână cu metoda controlului tonului vocii. Datoria ta este aceea de-ai comunica pacientului, prin postură, contact vizual, limbajul trupului, expresia facială faptul că îi ești prieten, nu inamic. Metoda bazată pe controlul tonului vocii presupune adoptarea de către medic a unui ton diferit în funcție de informația transmisă, având ca obiectiv captarea atenției.

Distragerea atenției reprezintă una dintre cele mai folosite tehnici în tratarea copiilor. Practic, sarcina ta este aceea de a-i acapara acestuia atenția folosindu-te de o multitudine de stimuli de fundal: zgomote (muzică, povești audio), setarea televizorului pe un program care rulează desene animate, animarea cabinetului cu tablouri colorate, postere, jucării. De asemenea, se recomandă purtarea unui halat medical/costum medical cu imprimeuri vesele (animăluțe, personaje de poveste etc.).

Nu în ultimul rând, este important să le comunici părinților importanța rolului pe care îl au în sănătatea orală a copilului. Deficitele, încă de la o vârstă fragedă, își vor pune amprenta asupra dentiției permanente.

 

0 Comments
Share

admin

Reply your comment: