Articole

Dormi mai puțin de 7 ore pe noapte? Vezi care sunt consecințele devastatoare asupra organismului.

dormi-mai-putin-de-7-ore-pe-noapte-vezi-care-sunt-consecintele-devastatoare-asupra-organismului

Nimănui nu îi place să se simtă obosit. Starea de oboseală vine la pachet cu lipsa de motivație, stare de iritație și scăderea capacității de concentrare. Importanța unui somn odihnitor o cunoaștem cu toții: atunci când te odihnești corespunzător, te simți bine, ești energic, productiv, vigilent, simți că poți face față oricărei provocări.

Totuși, pe lângă starea de oboseală și apatie, generată de o noapte în care nu ai dormit suficient, știi care sunt efectele devastatoare ale unui stil de viață în care nu dormi niciodată, sau aproape niciodată, atât cât ar trebui? Potrivit cercetătorilor, dacă timpul pe care îl dedicăm somnului nu atinge un minim de 7 ore pe noapte, este foarte posibil să ne scurtăm speranța de viață. Deși știința somnului este un domeniu de cercetare relativ nou, au fost făcute suficiente descoperiri alarmante în ultimii ani, care să susțină acest lucru.

În luna mai a acestui an, rezultatele unei cercetări,  publicate în revista Nature Reviews Neuroscience, ne aduceau la cunoștință faptul că deprivarea de somn are un impact direct asupra memoriei și capacității de învățare. Și, totuși, acesta nu este cel mai rău lucru care se poate întâmpla. Potrivit spuselor lui Adam Krause, co-autor al studiului, oamenii care nu se odihnesc suficient tind să fie sedentari, supraponderali, și să se confrunte cu boli cardiovasculare și metabolice, afecțiuni care le pot tăia ani întregi din viață.

Un alt raport, publicat în martie 2016, a scos la lumină faptul că privarea de somn reprezintă un factor de risc în ceea ce privește obezitatatea. Se pare că, pe parcursul studiului, persoanele incluse în această categorie au raportat o senzație de foame accentuată, fapt care i-a determinat să consume diverse gustari nesănătoase pe parcursul zile. Cercetătorii au descoperit, astfel, că atunci când oamenii nu dorm suficient, sistemul endocanabinoid al acestora se activează. Practic, oboseala face să ne fie mult mai greu să evităm mâncarea nesănătoasă.

Prin intermediul unui studiu recent, publicat în revista de specialitate Neurology, s-a descoperit faptul că persoanele incluse în studiu, care aveau parte de un somn nesatisfăcător, aveau nivele crescute de beta-amiloid si proteine Tau în creier, factori ascociați cu dezvoltarea bolii Alzheimer. Studii similare au confirmat aceste rezultate.

Totuși, cercetătorii nu pot stabili cu exactitate dacă lipsa somnului duce la dezvltarea acestei patologii, sau, din contră, prezența factorilor favorizanți ai patalogiei împiedică oamenii să aibă un somn odihnitor. Se pare că aceste aspecte ar fi interconectate, însă este nevoie de studii aprofundate pentru a se stabili cu certitudine acest lucru.

Prin urmare, somnul este un pilon al sănătății (alături de de un regim alimentar sănătos și de mișcare), acesta fiind crucial nu numai pentru sănătatea fizică, cât și pentru psihic.

0 Comments
Share

admin

Reply your comment:

Your email address will not be published. Required fields are marked *